Untukmu Sayang

Tuesday, December 23, 2008


It was taken from a book that written by Dr 'Aidh Abdullah Al-Qarni; the same writer for La Tahzan.

Pendahuluan


Buku ini cuba menyeru kaum wanita supaya sentiasa bahagia dengan agamanya, gembira dengan keutamaan Allah atasnya, bersuka cita dengan nikmat yang dimilikinya.

Buku ini bak senyuman atau angin sepoi2 bahasa, membawa khabar gembira kepada siapa sahaja yang merasa sempit dadanya, bertindih2 kesusahannya dan semakin bertambah kesedihannya.

Selamat bertemu wahai saudariku… muslimah yang menjadikan Asiah, Maryam dan Khadijah sebagai teladan dan ikutan.

Sejambak Mawar

Kuntum 1:

ketahuilah bahawa Allah akan mengampuni orang yang memohon ampun, akan memberi kepada yang meminta dan menerima yang bertaubat.

Kuntum 2:

prihatinlah dengan orang yang lemah, anda akan bahagia. Penuhi hajat yang memerlukan, anda akan disembuhkan. Jangan bawa kebencian, anda akan dihargai.

Kuntum 3:

bersangka baiklah kerana sesungguhnya Allah bersamamu, para malaikat memohonkan ampunan untukmu dan syurga telah menantimu.

Kuntum 4:

bersikap optimislah dalam hidup dengan berbaik sangka kepada Allah. Nyahkanlah segala duka dengan mengingat semua nikmat yang telah dikuniakan kepada anda.

Kuntum 5:

ingatlah bahawa di dunia ini tiada kebahagiaan yang sempurna, kerana tidak seorang pun di dunia boleh mendapat segala keinginannya.

Kuntum 6:

contohilah pohon kurma; tinggi cita2nya, kebal dari penyakit, dan jika dibaling batu, ia akan membalas dengan dengan menggugurkan buahnya.

Kuntum 7:

adakah kesedihan dapat mengembalikan apa yang telah luput, kecemasan dapat memperbaiki kesalahan? Lantas apa gunanya anda bersedih?

Kuntum 8:

Jangan mengharap mendapat kesusahan atau malapetaka, tetapi berdoalah supaya beoleh ketenangan dan pemeliharaan.

Kuntum 9:

siramilah api kebencian anda dengan cara memaafkan setiap orang yang pernah berbuat salah kepada anda.

Kuntum 10:

mandi, berwudhu', memakai wangi-wangiaan dan bersiwak merupakan penawar yang amat berkesan bagi setiap kesusahan dan kesedihan.

0 comments:

Post a Comment

Lokasi Pelawat

Kongsi